mandag den 4. maj 2009

Fjellerup børnehave

Dag 1:

Vi kommer i højt humør til fjellerup børnehave. Vi skal se stedet og hilse på dem allesammen.
Vi bliver vist rundt og får talt om ugens forløb.
Vi får udleveret fjellerups børnemiljøvudering:

BMV børnemiljøvurdering i Fjellerup Børnehave 2008
Handleplan for børnemiljøvurdering Vores børnemiljøvurdering, der er foretaget i perioden fra 15.6.08 til 15.7.08, viser,
· i forhold til det fysiske, æstetiske og det psykiske børnemiljø er der ikke noget væsentligt at bemærke. Dvs. at forholdende er undersøgt og i orden.….
Det vigtigste punkt i handleplanen er at vi løbende er opmærksomme på at forholdene er i orden. At vi tilstræber at være i en løbende dialog med børnene, som en del af vores pædagogiske praksis.

Vi har anvendt følgende metoder for at vurdere børnemiljøet set ud fra børnenes perspektiv
Vi har brugt det talende spørgeskema sammen med 12 af de ældste børn.

Handleplanen bliver fulgt op i løbet af 2009.
Handleplan er blevet forlagt og godkendt af forældrebestyrelsen september 2008.

Fjellerup Børnehave


Dag 2:
Vi ankommer til børnehaven i Fjellerup kl. 8.30. Der er allerede mange børn på legepladsen. Der bliver cyklet, gynget og nogle hjælper med at grave i urtehaven. Der er både vuggestue- og børnehavebørn, der leger imellem hinanden. Vi kontakter de børn vi skal have med til vores aktivitet, og falder ind i deres leg. Børnene fortæller om deres børnehave og svare gerne på vores spørgsmål. Vi bruger dagen på at iagttage og observere, samværet barn- barn imellem, konflikter, pædagogernes deltagelse i børnenes hverdag, hvordan benytter de sig af deres ude arealer, børnenes medbestemmelse, frihed og initiativ, de fysiske rammer inde og ude. Vi har ligeledes fotograferet institutionen inde og ude.
Vi spiser mad med "vores" børnegruppe" og de virker meget spændte på de næste dages aktiviteter.

Beskrivelse af insititutionens udearealer:
Allerede da vi kører ind i den lille by, kan man fornemme et roligt landsbymiljø.
Da vi stiger ud af bilen og står på parkeringspladsen, kan man mærke roen, høre fuglene synge og duften af frisk luft omgiver os.
Fra lågen ser man en stor "forhave" som bla. indeholder en stor urtehave, som er delt op i små sektioner, med masser af krydderurter, noget er velplejet, mens andet er mere vildt.
Forhaven indeholder også træstubbe i forskellige størrelser. Disse er sat op som forhindringsbane.
Man får hurtigt en fornemmelse af at de bevidst har lavet det hele i naturmatrialer og på børnenes primisser.
Midt på legepladsen, vi et stort bålhus, med det formål at lave udendørsmad og skabe hygge og varme i de kølige tider.
Legepladsen er delt op i to sektioner, en for vuggestue børnene og en til børnehave børnene, men hele legepladsen er tilgængelig for både store og små børn. Men det er muligt at trække sig lidt tilbage med de små, hvis behovet er til dette.
Sansegyngen finder vi på en stor åben græsplæne, tæt på buske, og det emmer af fred og ro, hvis man vil ligge og dase i gyngen og kigge på himlens skyer.
Lidt derfra finder vi et træbygget legehus, hvor børnene bla. leger købmandsdisk.
Foran legehuset ligger der masser af store træstammer, som børnene kan balancere på, eller lege jorden er giftig. Mulighederne er mange.
Midt på legepladsen står der et stort ovalt hjemmelavet drivhus, hvor der dyrkes lidt af hvert, her i blandt et ferskentræ.
Børnene hjælper så vidt det er muligt, både i drivhuset og med at passe bedene.
Kigger man ud over legepladsen, kan man helt nede i bunden se en stor svævebane, som er et stort hit blandt børnene.
og udsigten herfra er åbent landskab.


Beskrivelse af institutionens indearealer:
Institutionen er en firkantet bungalow med glas hele vejen rundt. Fra alle stuer og rum har du udkig til den store legeplads. Husets hjerte er et stort fællesrum, med udgang til alle stuerne, herunder, gymnastiksal, kreativrum, vuggestue, køkken, badeværelse, personalestue og garderobe. I loftet af fællesrummet er der et stort ovenlys vindue, der får rummet til at virke endnu større. En ”fortællepæl”, der går fra gulv til loft, er placeret i midten af rummet, omkring den står små marokkopuder af skind. I et hjørne er der dukkekrog. På en lille reol er der små kasser med dukketing. Bagved står et lille køkken, med komfur og ovn. Op ad væggen i begge ender, er der hønsestiger der fører op til en hems. Ved en af væggene er der placeret 3 borde, hvor børnene spiser. Her står også en reol med forskellige brætspil og puslespil. I fællesrummet er der også en sofa og en brændeovn.
Køkkenet er delt op således at de voksne går et skridt ned for at stå ved køkkenbordet, børnene kan så stå på den anden side og hjælpe til, så det passer til deres højde. Der er lyst og god plads i køkkenet, og store vinduer ud til legepladsen. Herudenfor står vugge børnene også og sover til middag.
Gymnastik salen er et stort legerum, med et par madrasser til at tumle på. Der er en ribbe på væggen og på gulvet står en snurretop børnene kan lege i. I et hjørne står der en xylofon og der ligger en tamburin ved siden af. Her er også masser af lys og udkig til legepladsen i hele rummet.
Kreativ rummet er her hvor børnene tegner og maler. På en reol er der papir og en kurv med farveblyanter. Ved siden af står en skraldespand af pileflet, til papiraffald. For enden af væggen har børnene mulighed for at male, man kan se de bruger det flittigt, der er også malet på væggen. På siden af væggen er der lavet et stort kunstværk af sten og en masse forskellig dyr klatrer rundt i stenene. Herinde spiser en gruppe børn også frokost, og lyset strømmer ind af de store gulv- til loft vinduer.
På badeværelset er der en pusleplads til de mindste, og skifte, putte planen hænger ved side af. Man kan gennem et stort vindue følge med i hvad der sker i fællesrummet, mens man skifter ble. Der er to små toiletter og to store. Dørene ind til toiletterne er halve, så børnene har lidt privatliv men stadig kan få hjælp, hvis det er nødvendigt. Der er en lang vask på væggen med censor vandhaner, og ved siden af hænger en kurv af pileflet, med små, hvide, bomulds vaskeklude til at tørre fingre i.

Observationer Fjellerup børnehave.
Første håndsindtrykket af Fjellerup børnehave er godt, der er en dejlig stor rummelig legeplads med masser af plads til leg og fordybelse. Indenfor er der også dejligt med plads, og der er ovenlys vinduer der gør at der er lyst og rart at være. Gulvvarme er der også i huset, hvilket gør institutionen rar at være i. Til de kølige vinterdage, kan der tændes op i pejsen som en rigtig hyggespreder. Der findes ikke mange indendørs legeredskaber, institutionen bærer præg af at de er meget ude, uanset vind og vejr.Personalet virker til at trives og have det godt med hinanden, der er en god afslappet tone og venlig kemi og atmosfære. Børnene lader også til at falde godt ind. De hygger sig med hinanden, og det hele foregår i et stille og roligt tempo. Det er begrænset hvad vi har oplevet af konflikter børnene imellem i de dage vi har været der. Jeg mener dette kan skyldes al den plads børnene har at boltre sig på. For selvom at der er mange børn, så virker det ikke sådan fordi de er spredt godt over hele legepladsen. Der er plads til alle, og de er ikke sammentømret på lidt plads. Dette formodes at mindske konflikter og larm man ofte møder på en legeplads. Vi er i institutionen på en årstid hvor børnene er meget ude, de fleste vælger selv at være ude, og det betyder at der er fred og ro til de få som ønsker at være indendørs.

Dag 3:
I dag skulle dagen stå på aktiviteter og børneinterview. Vi startede ud med at finde vores børnegruppe og de have alle glædet sig meget til dagens begivenheder.
Vi satte os ned i værkstedet og snakkede lidt om dagens program. Vi fik en god snak om natur og hvad natur er. Børnene havde nogle gode bud, som f.esk blade,træer, sand, dyr mm.
Vi gav så alle børnene et stykke papir og bad dem tegne noget der havde med natur at gøre,og som man kunne finde på legepladsen. I blandt tegningerne var der edderkopper, blomster, regnorme osv.
Vi havde forberedt nogle spørgsmål som vi stillede børnene mens vi sad og tegnede. Det forløb uden problemer og var faktisk rigtig hyggeligt.
Bagefter gik vi allesammen udenfor på legepladsen, med hver vores spand. Vi skulle nu finde natur ting på legepladsen, som vi skulle tage med tilbage til værkstedet.
vi sluttede dagen af med at lave nogle rigtig flotte plancher ud af vores naturting.

Dag 4:
Sidste dag i børnehaven.
Vi mødte spændte op til vores sidste aktivitet. Vi havde medbragt videokamera og skulle filme børnene mens de forklarede forskellige begreber fra naturen. Dette kom der en masse sjovt og spændende matriale ud af. Dette bliver en del af markedsdagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar