mandag den 11. maj 2009

Århus børnehave

Dag 1
Vi kører igennem den tætte trafik i Århus, og når frem til børnehaven, der ligger på en lille gade i et beboelsesområde. Den lille gade er ligesom en allé med lejlighedsblokke på begge sider. Skilte viser at der ligger en skole og en vuggestue omkring hjørnet. Vi får øje på et lille skilt på husmuren, hvor der står ”børnehave”. Det er en ganske almindelig beboelsesejendom, hvor vi på dørtelefonen kan se at børnehaven er beliggende i stuen. Vi kan høre fuglene kvidre og der er meget stille og roligt i området. Børnehaven består af to lejligheder, der er slået sammen og danner rammen for tyve børn og en lille personalegruppe. Vi går op til døren hvor håndtagene sidder i voksenhøjde, som vi kender det fra andre institutioner. Vi kommer ind i en smal gang, hvor der for enden er garderobeskabe til de voksne og to informations-tavler til forældrene, den ene om børnehaven og nye tiltag og den anden viser ugens aktiviteter. På venstre hånd ligger der et værelse der fungere som børnenes garderobe, her ser vi en hule som børnene kan lege med. I rummet er der store vinduer så sollyset kan trænge ind og rummet virker derfor lyst og venligt. Overfor ligger børnenes toilet som består af to toiletter og en håndvask i børnehøjde. På væggen hænger der et puslebord og fra toilettet er der også udgang til gårdspladsen. Lederens kontor er meget lille, og fungerer også som personalestue, som består af et cafébord med tre stole. Børnenes samlingsrum er to sammenlagte stuer, hvor de spiser, tegner og leger. I det ene rum er der en sofa, der fungere som hyggehjørne. På væggen hænger der bogkasser i voksenhøjde, hvor der er opbevares bøger og spil. Det er også i dette rum de udfolder sig kreativt. Alle børnene har deres egen skuffe til tegninger, og de kan frit tage papir og tegneredskaber. Rummet er pyntet med børnenes egne farvestrålende tegninger og malerier, der er indrammet som små kunstværker. Fra loftet hænger der tørresnore med kreativiteter, der hænger til tørre. I det andet rum er der gulvplads til leg med de klodser, biler og andet legetøj, der står klar til brug. Det er også i dette rum alle børnene samles til bl.a. sangleg og samlinger. I begge rum er der store dejlige vinduer, hvor lyset trænger ind. Børnehaven har også et tumlerum, hvor der er et klatretårn med en stang, som børnene kan springe eller rutsje ned ad. Rummet er fyldt med madrasser og puder. Overfor ligger der et lille tekøkken og fra køkkenvinduerne kan man se ud i gården, hvor børnenes legeplads er. Børnene har adgang til et lille udklædningsrum, med både legekøkken og bord med stole. Der er knager på væggen og store kasser på gulvet, som er fyldte med udklædningstøj. Hele den smalle, lange gang igennem institutionen er udsmykket med børnenes farvestrålende tegninger og en vægmosaik som børnene har lavet sammen med en kunstner. Der er indrammede billeder af forskellige aktiviteter og fødselsdage, hvor forældrenes deltagelse er tydelig. Der står også et glasmontre med lerfigurer som børnene har lavet og malet.
For at komme ud på gårdspladsen går vi ud gennem badeværelset og ned af en kringlet og stejl bagtrappe, som i første omgang fører ned til kælderen og derfra gennem en kælderdør og ud på gårdspladsen. Det første vi ser, er børnenes kridttegninger på fliserne og flere gokarts og gå-cykler. Fliserne går hele vejen rundt om gårdspladsen som de deler med mange andre beboere. Midt i gården er der et grønt område med træer, blomster og græs, lidt længere oppe er der små hvide, idylliske pavilloner. Lige ud for børnehavens udgang, ligger kæmpe sandkasse hvori der er et stort legeskib i tre etager, der er lavet af træ, og et gyngestativ med to gynger.
Hele det samlede indtryk af børnehaven efterlader en med en følelse af hjemlighed og tryghed. Her er rart at være og de små, intime rum skaber hygge og nærvær.
Vi bruger vores første dag i Århus på at samle indtryk, snakke med børn og personale og skrive observationer og iagttagelser. Børnene følger os interesseret og virker tillidsfulde. De færdes frit i børnehaven og bestemmer selv, hvad de vil lave i de forskellige rum. Efterfølgende går hele børnegruppen med to voksne ud på den lille gårdslegeplads, og nyder det skønne solskinsvejr.
Lederen byder os til en snak inde i samlingsrummet. Vi får serveret hjemmebagt boller og kaffe. Vi informerer lederen om vores feltarbejde, og hun spørger interesseret ind til projektet.
På hjemvejen til Randers, går snakken om vores forforståelse, som ikke svarede til dagens indtryk, som overraskede os positivt.

Dag 2
Hver tirsdag formiddag, står der sangleg i dagens program. Kort tid efter vi er kommet, samles alle børnene i et af samlingsrummene, og lederen står for aktivitetens forløb. Det er en blanding af sanglege og rollespil. Ved hver sang har børnene forskellige roller fra sangens handling, som de selv vælger. Vi lægger ud med en trommesang, hvor børnene først trommer stavelserne i deres navn, samtidig med at de siger højt hvad de hedder. Vi deltagere aktivt i sanglegene, så børnene lærer os nærmere at kende. Vi laver forskellige sanglege, hvor der øves turtagning, motorik, sang og indlevelse i rollerne. Pædagogen er nødt til at styre hvem der skal have hvilken rolle for der er flere om buddet, det går retfærdigt til så at den der har budt først ind også er den der får den, hvilket resultere i at der er nogle der mukker og bliver sure. For at tilgodese stort set alle børnene gentager de sanglegene flere gange.
Efter sangleg er der fri leg, børnene må selv vælge hvad de vil lege og hvilket rum de vil være i. En stor gruppe børn samles rundt om tegnebordet og laver tegninger til Aksel, en pedel der har sidste dag og som de har købt chokolade til. De er meget spændte på at aflevere gaven og tegningerne til ham.

Dag 3
Lederen har sammensat en børnegruppe på seks børn til os, ud fra vores ønske. Der er fire piger og to drenge i alderen 4-6 år. Halvdelen af børnehavens børn er taget på tur og resten leger på legepladsen, så vi har institutionen for os selv. Vi samler børnene og spørger om de vil hjælpe os og har lyst til at være med. Hele gruppen er og positive og spændte og vil gerne være med.
AKTIVITEN: Vi sætter en samtale i gang om naturen. Spørger ind til, hvad de forbinder med natur, og snakken udvikler dig hurtigt. De byder alle ind med noget og vil meget gerne fortælle. Vi uddeler papir og farveblyanter og beder børnene tegne en tegning af noget fra naturen. Imens de tegner, snakker vi sammen om naturen og får flettet spørgsmålene fra vores børneinterview ind.
Vi går efterfølgende på legepladsen, hvor vi beder børnene om at indsamle, de ting på legepladsen, som de forbinder med natur. De samler ivrigt ind, snakker om naturen og synes det er rigtigt sjovt. Da vi har indsamlet nok materiale går vi igen ind på stuen, hvor vi laver plancher, bestående af deres natur-ting, tegninger og fotos af deres legeplads. Børnene er meget aktive og giver udtryk for at det er sjovt at lime tingene fast. Da vi er færdige betragter gruppen de færdige plancher og er meget stolte. De glæder sig til at vise lederen resultatet og meget interesseret i, hvad vi skal bruge dem til på seminariet.

Dag 4
Vi samler den samme børnegruppe, som vi deler op og vi videofilmer. Vi har medbragt jordbær, som et par børn hjælper med at ordne, så vi kan slutte dagen af med dem senere. Børnegruppen hjælper os med at lave en planche til forældrene og personalet, hvor vi informere om ugens forløb og takker for denne gang. Vi afslutter dagen med at samle hele børnehaven i et af samlingsrummene. Her bliver jordbærerne serveret og spist med stort velbehag og vi tager afsked med en dejlig børnehave.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar